Čo je motivačný list a na čo slúži?

Motivačný list je často podceňovaný, no v skutočnosti môže rozhodnúť o tom, či si Vás personalista vôbec všimne. Nejde o prepis životopisu, ale o priestor, kde môžete vyjadriť svoju motiváciu, osobnosť a dôvody, prečo sa uchádzate práve o túto pozíciu.

Je to spôsob, ako ukázať viac než len fakty – je to o tom, prečo ste tým správnym kandidátom pre konkrétnu firmu.

image 1
Čo sa (ne)hodí do motivačného listu: Rady, čo vypustiť a čo zdôrazniť 2

Čo do motivačného listu patrí?

1. Personalizovaný úvod

Začnite adresne – ak poznáte meno kontaktnej osoby, použite ho. Spomeňte názov pozície a čo Vás na nej zaujalo.

„Zaujala ma Vaša ponuka na pozíciu účtovníčky, najmä dôraz na detail a presnosť, ktorý vo firme vyžadujete.“

2. Prepojenie skúseností s pozíciou

Vyzdvihnite konkrétnu zručnosť alebo skúsenosť, ktorá je pre danú pozíciu prínosom.

„Počas práce na podobnej pozícii som zodpovedala za kompletné spracovanie fakturácie, čo považujem za priamu výhodu pre túto rolu.“

3. Záujem o firmu

Ukážte, že ste si firmu naštudovali. Môže ísť o hodnoty, firemnú kultúru, projekty či víziu.

„Z Vašej webstránky ma oslovil prístup k zamestnancom a dôraz na rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.“

4. Zdvorilé zakončenie

Záver by mal byť pozitívny, s vyjadrením záujmu o ďalší kontakt.

„Budem rád/rada, ak budem môcť svoje skúsenosti predstaviť aj osobne počas pohovoru.“

Čomu sa v motivačnom liste vyhnúť?

1. Všeobecné frázy bez obsahu

Vyjadrenia ako „Som zodpovedný/á, komunikatívny/a a rád/a sa učím nové veci“ nepôsobia presvedčivo bez konkrétnych príkladov.

2. Opakovanie životopisu

Motivačný list by mal dopĺňať životopis, nie ho kopírovať. Zamerajte sa na to, prečo sa uchádzate o danú pozíciu a čo môžete ponúknuť.

3. Negatívne formulácie

Formulácie typu „Nemám skúsenosti, ale…“ pôsobia defenzívne. Nahraďte ich pozitívnym prístupom:

„Som motivovaný/á učiť sa a rozvíjať sa v tejto oblasti.“

4. Príliš dlhý alebo neosobný text

List by mal mať ideálne 3–4 odseky a byť prispôsobený konkrétnej pozícii. Vyhnite sa šablónovým vetám ako:

„Chcel/a by som pracovať vo Vašej známej a úspešnej spoločnosti.“

Motivačný list vždy prispôsobte danej firme a pozícii. Personalisti veľmi rýchlo rozpoznajú všeobecný text bez osobného záujmu – a práve ten môže rozhodnúť, či Vás pozvú na pohovor. Dôležité je, aby bol úprimný, konkrétny a adresovaný priamo firme, o ktorú máte záujem.

Nelly